
Teson ensimmäiset vuodet
TESO Ry – Yhdistyksen ensimmäiset vuodet Elokuun tietoisku ja blogi on kertomus TESO ry:n ensimmäisistä vuosista ja tärkeistä askelista, jotka ovat luoneet yhdistykselle vankan pohjan,
Omatoimisuus ja itseohjautuvuus ovat olleet työmaailmassa arvokkaita kykyjä aina, nyt etenkin koronapandemiasta aiheutuneiden etätyösuositusten vuoksi on termi “itsensä johtaminen” muuttunut nopeasti trendiksi.
Itsensä johtamisella tarkoitetaan yksilön kykyä pitää itsestään kokonaisvaltaisesti huolta niin, että fyysinen ja psyykkinen hyvinvointi ovat harmoniassa keskenään työn ja vapaa-ajan kanssa. Tähän kuuluvat taidot kuten ajanhallinta, asioiden priorisointi, kommunikointi, ongelmanratkaisu ja lepo. Näitä kaikkia tarvitaan työssä jaksamiseen niin töissä, kuin kotonakin.
Jokapäiväisistä valinnoista, jotka tuovat sinulle iloa ja energiaa sekä auttavat eteenpäin tavoitteissasi. On huolehdittava sosiaalisesta-, fyysisestä-, ja psyykkisestä terveydestä ja näiden eri osa-alueista.
Mikäli huomaat ongelmia ajanhallinnassa tai puutoksia jaksamisessa, voi silloin itseltään kysyä kysymyksiä mahdollisten ongelmien löytämiseksi ja ratkaisemiseksi.
Olipa kyseessä työtehtävät, ajan puute, tai oma jaksaminen – mikäli huomaat joidenkin asioiden olevan epätasapainossa keskenään, on tärkeää löytää siihen ratkaisu. Tämä on itsensä johtamista.
“Yrityksessämmehän on jo johtaja – en aio astua hänen varpailleen.”
Itsensä johtaminen ei tarkoita esimiehen kanssa kilpailemista. Sillä tarkoitetaan sisältä kumpuavia toimintatapoja, jotka helpottavat elämää ja edesauttavat työhyvinvointia.
Esimies antaa työhön pelisäännöt ja rakentaa raamit, jotka työntekijä omalla panoksellaan täyttää niin, että sovittuihin tavoitteisiin päästään. On työntekijästä itsestään usein kuitenkin kiinni se, miten hän niihin tavoitteisiin yltää. On määriteltävä tavoitteet ja tehtävä suunnitelma niiden saavuttamiseksi niin, ettei se kuormita sinua työntekijänä liikaa ja että töistä palautuminen on helppoa. Esimiehen tulee kuitenkin pitää huoli siitä, että hänen työntekijänsä jaksavat työssään ja ettei taakka pääse liian painavaksi yhden henkilön kannettavaksi. Idea vanhan ajan “työnjohtajasta” katoaa, kun koko tiimi ottaa yhteistuumin vastuun tehtävän suorittamisesta, tämä helpottaa myös esimiehen työtä.
Jos olet sosiaalisesti kuormittavassa työssä, muista pitää huoli myös töistä palautumisesta hiljaisuudessa rentoutuen.
Kuten ylempänä mainittiin, itsensä johtaminen lähtee liikkeelle itsensä tuntemisesta. Tiedä, mihin pystyt. Jos olet kunnianhimoinen, mutta vapaa-aikasi on kortilla, älä silloin välttämättä vastaanota ylimääräistä työtehtävää.
Jos olet sosiaalisesti kuormittavassa työssä, muista pitää huoli myös töistä palautumisesta hiljaisuudessa rentoutuen. Pyri pitämään elämän eri osa-alueet tasapainossa keskenään ja pureudu ongelmakohtiin.
Muista myös, että apua saa aina pyytää. Vaikka oletkin vastuussa itsesi johtamisesta, et kuitenkaan ole yksin.
TESO Ry – Yhdistyksen ensimmäiset vuodet Elokuun tietoisku ja blogi on kertomus TESO ry:n ensimmäisistä vuosista ja tärkeistä askelista, jotka ovat luoneet yhdistykselle vankan pohjan,
TORIKAHVIT TULEVAT TAAS! Osallistu TESO ry:n omille virtuaalisille torikahveille perjantaina 19.8. klo 14:00! Torikahveilla jutustellaan rennosti ja vaihdetaan kuulumisia jäsentemme kesken. Varaa itsellesi n. tunti aikaa,
Tervetuloa mukaan rupattelemaan, ja jakamaan ilot ja surut yhdessä Tesolaisten kanssa. Torikahvit perjantaina 17.6. klo 14:00. Klikkaa itsesi mukaan alla olevan painikkeen kautta. Klikkaa tästä
Vuoden 2020 Hoivayritys ja -yrittäjät on valittu. Lue alta TESO ry:n puheenjohtajan Pekka Riihimäen palkinnon luovutuspuhe ja tutustu vuoden hoivayritykseen paremmin. Lämpimät onnittelut voittajille. Vuoden
Hoitoalan palkat ovat rapautuneet viimeisien vuosikymmenten aikana. Jo 80-luvun lopulla Helsingin kaupungin apulaiskaupunginjohtaja Heikki S. Von Hertzen suunnitteli päivittäistä ilmasiltaa Kuopiosta Helsinkiin Helsingin sairaaloiden hoitajapulan
Liiketoiminnassa on kautta aikojen painotettu asiakaslähtöisyyden ja asiakaskokemuksen tärkeyttä. Asiakaskokemusta on usein pidetty henkilöstökokemusta arvokkaampana, sillä asiakkaat tuovat yritykselle tuloja. Maailma kuitenkin muuttuu ja vanhat